Міжнародний день дівчаток — проголошений Організацією Об’єднаних Націй, мета встановлення якого — привернення уваги до дискримінації дівчат у різних країнах, підвищення обізнаності про нерівність, з якими стикаються дівчатка у всьому світі на основі їх статі. Відзначається щорічно 11 жовтня. Вперше був відзначений 2012 року.
Сьогодні Julia News розповість більше про значення цього дня, які теми та проблеми обговорюють та яка статистика нерівності, з якою стикаються дівчатка-підлітки.
19 грудня 2011 Генеральна Асамблея ООН прийняла резолюцію 66/170, в якій проголосила 11 жовтня Міжнародним днем дівчаток в знак визнання прав дівчаток і унікальних проблем, з якими вони стикаються в усьому світі, з дискримінацією та насильством.
Міжнародний день дівчаток дозволяє зосередити увагу на необхідності вирішення проблем, з якими стикаються дівчатка, і заохочувати розширення прав і можливостей дівчаток та здійснення їхніх прав людини.
Звіт за 7 березня 2025 року
“Незважаючи на значні досягнення в таких сферах, як освіта, за останні три десятиліття, мільйони підлітків-дівчат у всьому світі досі не відвідують школу, не мають необхідних знань для майбутнього, стикаються з проблемами у доступі до життєво важливих медичних послуг та наражаються на ризик шкідливих практик, таких як дитячі шлюби, калічення жіночих геніталій, насильство та зловживання”, – йдеться в повідомленні ОНН.
У новому звіті «Цілі для дівчат: що змінилося для дівчат? Права дівчат-підлітків за 30 років» , опублікованому ЮНІСЕФ, Plan International та структурою «ООН-Жінки» напередодні Міжнародного жіночого дня , розглядається, як змінилося життя дівчат-підлітків за останні 30 років з моменту схвалення Пекінської платформи дій 189 урядами у 1995 році.
Ключові факти зі звіту
Освіта
- Незважаючи на 39-відсоткове зменшення кількості дівчат, які не відвідують школу, за останні 20 років, 122 мільйони дівчат у всьому світі залишаються поза школою.
- Майже 4 з 10 дівчат підлітків та молодих жінок у світі не закінчують середню школу, причому дівчата з бідних сільських сімей та маргіналізованих громад мають ще менші шанси закінчити школу.
- Хоча кількість дівчат підлітків та молодих жінок, які не вміють читати та писати, за останні три десятиліття майже зменшилася вдвічі, сьогодні майже 50 мільйонів підлітків та молодих жінок не вміють читати або писати прості речення.
Гендерно зумовлене насильство
- Майже кожна четверта дівчина-підліток, яка вийшла заміж або живе у партнерських стосунках, зазнала насильства від партнера, а 50 мільйонів дівчат, які живуть сьогодні, зазнали сексуального насильства.
- Більше третини дівчат-підлітків та хлопців-підлітків у віці 15-19 років у всьому світі вважають, що чоловік має право бити свою дружину за певних обставин.
Шкідливі практики
- Практика каліцтва жіночих статевих органів скорочується, а такі країни, як Буркіна-Фасо та Ліберія, за останні 30 років вдвічі скоротили частку дівчат, які зазнають цієї практики. Однак, глобальні темпи скорочення мають бути в 27 разів швидшими, щоб досягти мети викорінення цієї практики до 2030 року.
- Сьогодні дівчата рідше одружуються у віці до 18 років порівняно з 25 роками тому. Тим не менш, кожна п’ята дівчина у світі одружується в дитинстві. Найбільшого прогресу досягнуто в Південній Азії, тоді як Латинська Америка та Карибський басейн не спостерігають жодного прогресу за останні 25 років.
Здоров’я та благополуччя
- У світі кількість дівчат-підлітків, які народжують, за останні 30 років зменшилася майже вдвічі. Тим не менш, очікується, що майже 12 мільйонів дівчат-підлітків віком 15-19 років народять у 2025 році. Серед молодших дівчат-підлітків (віком 10-14 років), для яких ризик вагітності ще більший, це число оцінюється в понад 325 000.
- Ускладнення вагітності та пологів становлять приблизно 1 з кожних 23 смертей серед дівчат-підлітків віком 15-19 років у всьому світі.
- У світі частка дівчат-підлітків віком 10-19 років з недостатньою вагою дещо зменшилася за останні три десятиліття – з 10 до 8 відсотків.
У звіті висвітлюється нагальна потреба в глобальних діях для розкриття величезного потенціалу дівчат-підлітків і пропонуються такі рекомендації:
- Підвищення рівня голосу дівчат-підлітків та підтримка їхньої адвокаційної діяльності для формування політики з питань, що впливають на їхнє життя.
- Зосередження уваги на сферах, де прогрес зупинився і є головним пріоритетом для самих дівчат-підлітків, наприклад, на подоланні розриву в освіті, навичках та навчанні для дівчат, з урахуванням нових глобальних тенденцій та ставлень.
- Використання доказів, заснованих на даних, для інвестування туди, де розрив є найбільшим та найнагальнішим для дівчат-підлітків, зосередження на змінах у масштабі та спільних цілеспрямованих діях, з більшою увагою до розширення економічних можливостей та забезпечення дівчат навичками, активами та ресурсами, необхідними для процвітання.
Читайте також. “Зламай тишу”: у Хмельницькому відбулося відкриття виставки, яка присвячена боротьбі з гендерно зумовленим насильством (репортаж)